lördag 13 december 2008

Glöggdoft & ångest

"Det är mycket nu." Det är något man brukar säga, utan att egentligen fundera över vad det är som är "mycket"... Just nu är det tankar kring mitt arbete som är "mycket".Ska jag våga gå utanför ramarna? Ska jag våga ta klivet och lämna tryggheten? Följer jag mitt hjärta så är svaret solklart. Men ska jag följa det sunda förnuftet så blir svaret ett helt annat.

Utanför dinglar snöflingorna ned och lägger ett förlåtande täcke över allt som vi inte hann med i somras. Ska försöka lägga ett täcke över mina funderingar också så att julfriden ska kunna infinna sig även i år. Har varit ledig ett par dagar och ägnat mig åt pepparkakshus, smörkola och allmänt julmys... Tänt ljus i överflöd och låtit glöggen stå på plattan hela dagen för att riktigt få njuta av den underbara doften... Borde kännas underbart. Men det är mycket nu...

5 kommentarer:

Peters Projekt sa...

Åh Mamman, vad jag skulle vilja hjälpa till på något sätt!

Förstår så väl dina funderingar och tveksamheter. Ett tips skulle kunna vara: finn en coach med goda referenser och ägna ett par sittningar år att finna dina egna svar på de frågor du har. Ett annat tips skulle kunna vara: sök upp personer, som vågat lämna tryggheten och ta klivet ut i det okända. Lyssna på deras erfarenheter och bearbeta hemma, i den mysiga glöggdoften eller senare (läs efter nyår).

"Lägger ett förlåtande täcke över allt vi inte hann med i somras" känner jag också igen så väl ;) Vackert och på pricken formulerat.

Som du själv formulerar det, lägg ett tillfälligt täcke över funderingarna, njut av myspys, glögg och julefrid. Passa på att bara vara i möjligaste mån - tillsammans med nära och kära eller om möjligt på egen hand. Glöggen på plattan hela dagen? Låter underbart!

"Funderande Mamman", ha en underbar jul och stressa inte iväg med eventuella "måsten". Det finns inga måsten på riktigt, bara i mitt eget huvud - inte sant?

Sänder dig en varm julkram från den västra delen av landet, som så sakta täcks av snö. Vi får se om snön tillåts ligga kvar . . .

Peter :)

P.S. Om du söker en coach i dina hemtrakter, kan jag kanske hjälpa till att finna en . . .

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Jaaa, jag kan bara instämma...det är mycket nu. Varför ska det bli så hela tiden....?
Hoppas i alla fall att du hinner landa och få en fridefull julhelg till slut. Kram från Helena

Anonym sa...

Livsval är svårt, och ska vara svåra - annars vore det inga livsval.

Hoppas du kan skjuta upp listan med för- och nackdelar till efter jul, och kan inhysta lite julefrid!

Anonym sa...

Om det är möjligt, låt hjärnan ta semester ett par dagar. Julkram

Arga Mamman sa...

Kram till er alla för era stöttande ord - betyder mer för mig än ni kan ana!