onsdag 22 oktober 2008

Biljett bokad!

En hel månad av mitt liv har passerat i rasande fart. Trots att jag jobbmässigt har befunnit mig i ett totalt vakuum så känns livet rätt så bra ändå... Att fundera över sin vardag är något som jag tror att ganska många - för att inte säga alla - borde göra då och då... Vad är viktigt? Vad får just mig att må bra? Vad kommer att få mig att känna mig nöjd när det är dags att summera?

Inte vara ett offer. Inte skylla på andra. Ta tag i sitt liv och göra precis vad jag vill med mina dagar. Lättare sagt än gjort, men en resa som jag gärna vill påbörja...

7 kommentarer:

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Precis de tankarna som jag går i också. Vad vill jag göra med min tid, har jag min tid till det eller det och det där, eller inte???
Det som är svårt med att ändra sitt beteende, tycker jag, är att de flesta saker man vill ändra på påverkar andra människor, eller handlar om att andra människor inte kan få det de väntar sig av mig längre. Nya gränser ska sättas och vissa personer i omgivningen spjärnar automatiskt emot.....
Det är det svåraste för mig. Våga stå för vad jag vill ha min tid till och genomföra det, trots att vissa kritiserar eller blir störda. Svårtsvårt. Speciellt som jag redan har det där lilla larviga problemet med att få ordet nej över läpparna. Men jag tränar!
Lycka till på din resa,
Kram Helena

Anna-karin sa...

Oh my GAAAWD. Jag är också där... Fyrå! Jag har sagt nej tre gånger nu under den senaste veckan, kändes väl helt ok just då, lite stolt faktiskt:) Men nu börjar tankarna att mala fyrå. Man bjuder lixom sönder sig, det gäller ju att få lite input någongång också inte bara output:) Släppa taget, men det är klart att man funderar på om jobbet blir gjort iallafall fast man är iväg och inputtar... man får säkert jobba dubbelt så mycket när man är tillbaka iallafall. Så därför är det likabra att fortsätta... tills man stupar eller....? NOT.
Jag jobbar också på det.
//Anna-karin

Anonym sa...

Så sant så sant, en styrka att kunna stanna upp ibland och fundera över vad man verkligen vill...

Fröken Förgätmigej sa...

Har också kommit till den punkten i livet där jag funderar väldigt mycket på vad jag egentligen vill. Det är allt för lätt att bara följa strömmen och "glida med", istället för att själv staka ut den väg man vill vandra. Men det är ingen lätt uppgift, inga lätta beslut att fatta, om man vill ändra på något radikalt. Jag samlar kraft just nu.....

Kram på dig!

Peters Projekt sa...

Hejsan Insiktsfulla Mamman!

Ett av mina mantran, som jag också försöker pådyvla min omgivning är "Vad är viktigt i ditt liv? Vad ger dig energi? Gör mer av detta och oftare - när du själv vill!"

Kan vara svårt att svara på då man ju inte alltid finner tiden/rymden att i lugn och ro söka sina egna behov.

Som någon nämnde längre upp, så påverkas i allmänhet ens omgivning av de val man gör och av de vägar man väljer att gå. Det gör ju inte sökandet eller livsvalen direkt lättare. Man måste väl ta hänsyn till omgivningen? Eller måste man det?

Läste om ditt hamsterhjul, som väl dessvärre inte är helt unikt. Då kan det vara knepigt att ens hinna med att sortera ut livets höjdpunkter och kvalitéer. Vad är det egentligen som får mig att må bra? Vet jag det? "Ingen aning - jag har inte hunnit tänka efter" ;)

Helt klart är väl dock, att om man vill lägga om kursen, så måste ens närmaste omgivning ställa upp. Det blir svårt annars . . .

Vilken resebyrå gick du till för att boka din biljett? Oavsett detta, så hoppas jag att du utnyttjar biljetten snart. Påbörjar resan när insikten och klarsyntheten är som störst.

Lycka till!

Peter :P

Anonym sa...

Vilken spännande blogg! Hit kommer jag definitivt tillbaka och fortsätter läsa.

"Att städa när man har barn är som att skotta när det fortfarande snöar" *hahahaha* Vilken klockren beskrivning av livet med barn!!

Ha det gott!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Det känns som detta är rätt blogg att befinna sig i just nu. Du har så kloka råd och delar med dig av verkligheten utan att försköna den. Lika här som i de andra kommentarerna, vad vill jag?...Vi får väl se. Ha det bäst och tack för en jättebra blogg. Kramis.